Vinter 2019-2020

Siden vi har spikerteltet stående, betaler vi leie for hele året. Likevel føler vi ikke noe behov for å være på Oppdal i sommerhalvåret. Vi bor i fjæresteinene på ei øy og har det helt fortreffelig her når det er sommer. Føler vi for fjelltur har vi også det på øya vår.

1. september 2019

Vi setter vogna på Oppdal. Den har vært inne hos forhandler en tur og fått ordnet noen småting. Kjøleskapet finner de visst ikke noe galt med, helt utrolig men sant

Vogna er kommet til Halsetløkka camping. Diverse ting må gjøres klart før vi kan sette den på plass.

Rullene må monteres på plass i skinnene. Påkjøringsplanker må legges frem. “Døra” må fjernes.

Her er døren på spikerteltet fjernet. Bak den har vi borrelås. Her fester vi ei pølse som vi blåser opp og som tetter mellom vogna og spikerteltet.

Her er rullene lagt på plass i skinnene og det er lagt ut påkjøringsplanker. I år slipper jeg å rygge vogna på rullene, da Arve isteden har lyst å kjøre på med moveren 😊

På vogna drar vi på duken som skal tette mellom spikerteltet og vogna

Etter den er trukket på legges den opp på taket. Så er vi klar til å kjøre vogna på rullene. Har dessverre ikke filmet det.

Vi må selvfølgelig feste pølsen som skal være i åpningen før vi skyver vogna inntil. Vi blåser den sånn halvveis opp og fyller den helt når vogna er inntil. Disse pølsene kjøpes på caravanbutikkene og har borelås på seg. De har også borelås i enden slik at en kan en kan feste dem etterhverandre uten at det blir luft mellom dem. Vi bruker 3 stk. De ligger omhverandre på siden der været står på.

Så dyttes vogna inntil. Spikerteltet vårt går ca 15-20cm over taket på vogna, vogna går akkurat under dette lille takutspringet. Det er litt genialt for det tetter veldig godt på denne måten. Duken vi fester på vogna skrues fast i hull på taket. Hullene er der takutspringet er slik at det ikke blir noen lekkasjer inni spikerteltet.

Så er vogna på plass. Veldig lettvint og greit. Beina sveives ned etter vatring med nesehjulet og draglås settes på.

Måtte en tur og kjøpe litt lyng for pyntens skyld

4.oktober 2019

Ny Oppdalshelg. Vi har med et dørskilt som skal pynte litt opp.

Lyngen min har klart seg fint i høstværet og er blitt rent så fin 😍

Været er helt nydelig og høstfargene er enda nydeligere 🥰

Jeg forbereder vinteren. Sofaen er kastet ut, eller flyttet til Elidas hybel i Ålesund. Har bestilt meg ny sofa som ikke er kommet ennå. Her har jeg kjøpt inn ny ullmatte. Vi har varme i gulvet men syns ikke det blir noe guff i den bare på ei helg, så vi bruker den ikke. Panelovnen til høyre gir veldig god varme i spikerteltet. Det nye teppet vil ta kjøligheten fra gulvet, så har trua på at dette blir velig bra 😊

I det bittelille spikerteltet vårt er det nå god plass uten sofa

Det er veldig kaldt om natten. Dette er morgentemperaturen

Virker som gutta har planer om noe skruing 🤔

Trond benytter anledningen når sofaen er ute å få montert en ekstra kontakt så det blir lettvint å lade mobilen i fremtiden 😊

Denne helga er det fjell og fårikålfestival på Oppdal. Været er helt nydelig og vi drar en tur til byen for å shoppe litt, spise fårikål og bare se på alt som stilles ut.

Så koselig å ha ungene her…

Er satt opp et lite tivoli også, her kjøpes lodd…

Etter byturen skal det smake bra med vafler. Utrolig godt med nystekte vafler. Digger dette vaffeljernet som sier ifra når vaflene er ferdige.

Reodor tar livet helt med ro 🥰😍 ikke så verst å være på besøk ser det ut som.

2.november 2019

Da er tiden kommet for å hente ny sofa. Det har slett ikke vært så verst uten sofa heller, men det er greit med flere sitteplasser. Og ikke minst er det greit med liggeplasser ekstra når gjengen er her.

Da er den på plass. Etterlengtet og veldig god å sitte i. Den gamle var steinhard å sitte i på den delen der pallen er. Hele poenget med dette var å få bedre sitte og ligge komfort.

Også denne helgen er det kaldt. 11 minus når vi våkner. Vi bruker å senke tempen en del på natten både i vogna og spikerteltet, så det er litt kjølig nå før en får guffen opp igjen.

Det er frokost tid, det er snø og sol ute, nydelig vær 😍

Det ligger an til en nydelig dag

Så da må en ut på tur da. Begynner å bli hvitt oppi alpinbakken også. Gleder meg til å kunne stå på ski igjen 😊

En må ha med seg litt prosjekter også når det er helg. Julekofte in progress. Snart ferdig nå.

Jeg elsker vinteren og vintercamping. Det er skikkelig kos når minusgradene kommer, det blir snø og vogna er god og varm. Bedre feriebolig kan en ikke ha.

16.november 2019

Ny helg på vintercamping. Vi har lata oss litt foran Tven før gjengen dukket opp fra alle kanter. Elida fra Ålesund, Trond fra Trondheim og Marlen fra Gudbrandsdalen. Her samles vi og skal ha ei fin helg. Vi finner frem vaffeljernet i dag også. Lunsj må en ha og godt skal det være 😊

Gjengen er klar for vafler, alle som en 😊

Har en hund må en ut på tur. Ser jo ut som det er midt på natten, men det er bare ettermiddag. Bitende kaldt så en må ha godt med klær og refleks på seg, så blir det er trivelig opplevelse. Det er godt med frisk luft og mosjon.

Det er så kjekt å se disse to når det er helg på Oppdal. Marlen bor så langt unna at turen til Tustna er svært lang. Derfor er det så fint å ha dette stedet hvor vi kan sees uten at noen må kjøre en hel dag først.

Julen 2019

Arve har sveiset bor til meg som jeg vil ha i spikerteltet. Han har lakket det matt sort. For noen år siden satte vi inn nytt kjøkken her i huset vårt. Da ble det skjært ut en bit av benkeplata som skulle bli hull til vasken. Denne biten blir nå bordplate på det nye bordet mitt. Eikeplate. Jeg skal bare smøre den nå så er bordet klart for å bli fraktet til Oppdal 😊

23.januar 2020

Da er julen over og endelig ble det tur til Oppdal igjen. Det finnes ikke snøflisa hjemme, så det er deilig å kunne sette seg i bilen og kjøre et par timer – og så vips er det vinter rundt oss 😊. Greit å vite at vogna er god og varm når vi kommer frem. Har veldig sans for Kabes Smart D løsning.

Det var nok snø da vi kom og mere ble det i løpet av helga

Det ble jo koselig da vi fikk unna det verste av snøen.

Og selvfølgelig hadde vi med bordet som Arve hadde sveiset. Nå har jeg smurt bordplaten og det ble akkurat passe stort i spikerteltet. Totalt veltesikkert for hund og andre livlige skapninger – veier sin vekt sjø 😃

Neste morgen ble det enda litt mer måking. Det var kommet litt snø i løpet av natten, men det var ikke derfor vi måkte bort alt foran vogna. Det ligger planer om vognbytte å truer over oss, så vi må iallefall prøve å være så klar en kan bli midt på vinteren – i tilfelle vi får en tlf fra forhandler. Innerst inne tror jeg ikke det kommer noe vogn før til våren/sommeren, men forhandler er optimist…

Lørdag bare måtte vi en tur i bakken. Elida var kommet fra Ålesund og Trond fra Trondheim, så vi hadde godt selskap 😃. Dagen startet med lett snøfall. Det var kommet ca 20 cm nysnø om natten, så føret var fortreffelig. Jeg liker at det er litt mykt i tilfelle jeg går på trynet ( det skjer jo alltid). Jeg var mest bekymret for at lyset skulle være for flatt…… men vi er optimister og gleder oss veldig til årets første dag i bakken. Her er vi klar for fart og spenning 😊🥳

Jeg bruker jo å ta bilde på toppen av Aurhøa, fordi det er der utsikten er fantastisk. I dag blåste det sinnsykt der oppe selv om det var vindstille og fint nede i bakken, så derfor ble det bilde i bakken stede. Sola tittet så vidt frem, akkurat så mye at lyset i bakken ble flott å kjøre i.

Her er vi mellom Ådalen og Vangslia. Nydelig skiføre

Også nydelig utsikt mens vi laster bilen etter en flott dag på ski. Gleder meg til neste 😊

Taco må til. Her er det middag i vogna.

Og TV kos på kvelden 😊

Det er litt magisk ute når det er snø og stille på vinteren 😊

Før vi drar hjem måker Arve av vogna og spikerteltet. En kan jo ikke vite hvor mye snø som kommer før vi skal tilbake. Greit å iallefall ha fått av det som er her mens vi er her. Vi bor såpass langt unna at en egen tur på for å måke ikke er aktuelt med mindre det er enorme mengder som kommer.

Sola er på vei ned når vi starter hjemturen. Vi har hatt en kjempekoselig helg 😊

Fredag 7.februar

Det er helg og i går kjørte vi til Trondheim for å ta ei natt på hotell. I dag har vi startet dagen med en laaang hotellfrokost. For liksom å toppe det hele gikk vi etterpå ut på byen for å finne sjokoladebutikken. Der ble det kjøpt inn altfor mye. Arve mente vi måtte spise kake, så da endte vi opp på et bakeri med hver vår Napleonskake.

Noen har bursdag, må vite 🥰

På Oppdal møtte det oss masse snø og det ble en saftig måkejobb på Arve. Jeg bar vatten og ordnet inni vogna med å lukke ventiler og fylle varmtvannstanken mens måkingen ble unnagjort.

Omsider ble han ferdig 😊

Da vi endelig fikk tid å sette oss ned i sofaen ble vi enig om å avbestille Kiel fergen. Det blir med hund på ferie i år, så da går det ikke med den fergen.

Undersøkte på camping Union Lidos dogcamp, men der var ikke mulig å bestille den tiden vi tenkte å ha ferie. Så nå har jeg gjort noe jeg aldri trodde jeg skulle gjøre. Jeg har booket ferie i Kroatia 😱 … så nå er jeg veldig spent på hvordan det vil fungere. Hunden må jo med. Har vel barnevakt hjemme om jeg vil, men en liten schæfer må jeg oppdra selv og det er uaktuelt å reise fra han en hel ferie.

Så nå skal vi teste Camping Park Umag …. plukket helt ut av det blå. Vi syns den ser grei ut, så får tiden vise om vi vil trives der.

Lørdag viser seg som en flott dag 😅

Været ute var nydelig så vi bestemte oss for å ta noen timer på ski. Veldig kjekt å røre litt på seg og dette er den morsomste trimmen jeg vet om 😍

Da er vi klar for fart og spenning 😃

Fantastisk deilig å røre litt på seg i bakken

På kvelden fikk vi besøk av vår nevø og hans hund som hadde vært på kjempelang skitur sammen med venner. Vi koste oss og pratet før han dro tilbake til Trondheim,

Torsdag 5.mars

Det er nydelig hjemme på Tustna i disse dager, men ikke noe skiføre. Storebror i huset har hatt noen runder på jordet med motocross sykkelen sin (det hender han får slike anfall 😂) og har hatt det skikkelig gøy vet jeg. Sporene viser at det har vært noen runder 😃🥳

Arve kommer hjem fra jobb i dag. Jeg er på flyplassen og henter han. Siden jeg har fri til over helga reiser vi direkte til Oppdal.

Jeg satte på varmen i går kveld via en app jeg har (YOYOPower) og en dings som står mellom strømkabelen og kontakten ute. Veldig praktisk. Det var ikke akkurat varmt i vogna da jeg satte på strømmen 😱 Bildet under er fra appen som følger SmartD funksjonen i vogna

Når vi kommer frem er det fortsatt ettermiddag.

Det er kommet en del snø. Arve tar måkejobben og jeg bærer vann. Solen er på vei ned. Det er litt skyer på himmelen med det er helt nydelig å være ute. Helt vindstille 😍

Jeg har så vondt av vogna til naboen. Den er søkklastet av svintung snø. Føler behov for å måke, men slikt er det vel ikke lov å gjøre 🙈. Har aldri sett folk der på vinteren…

Fredag våkner vi til en nydelig dag. Vi går en tur til byen, bare for å kose oss. Det er herlig å være ute i solen. Det er vindstille og varmt i solen. Det har regnet så mye hjemme i vinter at disse solstrålene er etterlengtede.

Så da blir det lunsj på kafé da. Kjempekos syns vi 😃

Vi bruker ca 45 min hver vei når vi er på disse gåturene til sentrum, så dagen går jo når en sitter på kafé og jabber, går litt rundt i sentrum og ellers bare koser seg.

Lørdag morgen og det er minus 12 grader ute. Vi har nattsenket tempen både i vogna og spikerteltet, så her må det guffes på med mer varme før det er levelig for kjerringa 😅

Nok en nydelig dag ute 😍 I dag må vi røre oss litt. Nytter ikke å bare kose seg å gå. Vi er straks klar for fart og spenning 😃🏂

Bakken ligger her nypreppet og herlig 🌞😃🥳

Og gamlingene er klar 😃 så får dagen vise om vi er like heil til kvelden. Litt moro må en ha 😅

Skiføret er helt nydelig. Skjelden kombinasjon med så flott vær og så fin såle i bakken.

Det er masse barn, både fra Norge og utlandet i bakken. Det er kjekt å se folk kose seg…

Og masse rom for oss som vil ha litt fart….. i dag er det plass til alle og gøy å stå på ski.

Min klovn i bakken 😍

Denne dagen glemmes ikke så fort. Helt nydelig…..🥰

Når lårene er møre gir vi oss mens leken er god og nyter en liten stund i solveggen.

Det har blitt litt vind utover ettermiddagen og selv om vi sitter med full påkledning og ganske lunt, velger vi å gå inn tidlig…. for det er ikke akkurat varmt ennå…… er vel for tidlig på våren 🙄

© 2020 caravanliv . Powered by WordPress. Theme by Viva Themes.